
Kázanie Antikrista
obrazová meditácia
Štefan Kónya
Úvod
Kázanie Antikrista. Freska od talianskeho umelca Luca Signorelliho (1445 asi – 1523), Orvieto, dóm, kaplnka Madonna di San Brizio. Na obraze vidíme Antikristovo kázanie v Orvietskom dome. V apríli 1499 Luca Signorelli z kraja Cortony dostal poverenie dokončiť dekoráciu kaplnky Madony di San Brizio v orvietskom dóme, ktorú asi päťdesiat rokov predtým začali, ale nedokončili, Beato Angelico a Benozzo Gozzoli. Na stenách boli maľby apokalyptického charakteru: posledný súd, vzkriesenie tela, zatratení, blažení, raj a antikrist.
Práve táto posledná scéna je nezvyčajnou tematikou apokalyptickej ikonografie, predovšetkým v talianskom prostredí; možno podmienená Savonarolovým kázaním. Ikonografia, scénografia a kompozícia sa zakladajú na Písme, na apokryfných evanjeliách, na Zlatej legende Jakuba z Varagine a na videniach svätej Brigity, zverejnené o niekoľko rokov skôr v Lubeccu; a niekoľko narážok na Danteho Božskú komédiu.
Nevšedná otvorenosť scénickej perspektívy – akoby obrovský záber – umocňujú dramatickosť udalostí. Mnohé črty a narážky na dobovú situáciu robia z tejto fresky jeden z najživších znakov krízy, ktorá naplnila polostrov na konci storočia. Samotný Michelangelo, keď sa takmer o tridsať rokov neskôr pustil do maľby posledného súdu v Sixtínskej kaplnke, rozpamätal sa na mnohé detaily kaplnky San Brizio.
Kázanie Antikrista
V Listoch sv. Jána sa píše o Antikristovi (1Jn 2,18.22; 4,3; 2Jn 7). Je to grécke slovo Anti Christos a znamená „proti Kristovi“, alebo „namiesto Krista“. V Druhom liste Solúnčanom sa táto osoba nazýva „človek neprávosti, syn zatratenia, ktorý sa protiví a povyšuje nad všetko, čo sa nazýva Bohom…“ (2 Sol 2, 3-4).
Antikrist bude pod diablovým vedením, začne pôsobiť vo svete a bude sa povyšovať nad Boha, získa si autoritu, úctu svojimi činmi i rozhodnutiami. V centre obrazu nachádzame postavu Antikrista, ktorý káže ľudu z piedestálu. Diabol mu diktuje slová, čo ma povedať. Všimnime si podobnosť odevu a tváre s Vykupiteľom.
Hoci má Ježišove črty, vďaka kope zlata a pokladov, ktoré mu pri nohách nahromadili pomýlení nasledovníci, rozpoznávame, že Antikrist nie je Spasiteľom. V obraze prevláda atmosféra násilia čo ukazuje, že Antikrist bude najväčší tyran všetkých čias. Na ľavej strane je žena, ktorá sa predáva bohatému obchodníkovi. Antikrist robí všetko pre to, aby sa podobal Bohu a popiera Otca i Syna (1Jn 2,22), a neuznáva, že Ježiš prichádza od Otca.
Ak sa lepšie zahľadíme na postavu Antikrista tak prvé si môžeme všimnúť že ma mierne naklonenú hlavu aby počúval slova diabla, pravou rukou ukazuje na svoje pyšné srdce a ľavá ruka je diablova keďže ho ovláda ako nastroj, nemá Kristove rany na rukách ani na nohách, stoji na piedestáli čo je znakom pýchy, ma oblečenú tuniku a plášť tmavočervenej až purpurovej farby, ktorá vyžaruje nadriadenosť. Purpurový odev bol symbolom moci a luxusu. Toto všetko prezrádza falošného Krista, ktorého prezentuje Antikrist.
Je to strašný pohľad na Antikrista, ktorý je vyvýšený, aby mu ľudia vzdali úctu a obdiv. Snaží sa podmaniť si okolitý svet, často i pomocou násilia.
Antikrist sa posadí do Božieho chrámu a bude sa vydávať za Boha (2 Sol 2, 4). Toto už v dejinách bolo, keď rímski cisári si vyžadovali božskú úctu.
Domitianus bol prvý z cisárov, kto sa nechal oslovovať Dominus et Deus, čiže „náš Pán a Boh“.
V budúcnosti môže hroziť veľké nebezpečenstvo, že ľudstvo prestane postupne uctievať Boha a bude uctievať diabla alebo jeho nástroj
Antikrista tu na zemi.
V tejto súvislosti treba spomenúť kráľa Antiochusa IV. Epifanesa (2Mach 4,1-50), ktorý znesvätil chrám a pokúšal sa vnútiť Židom pohanské náboženské praktiky, pobil mnoho ľudu z Izraela, mesto vyplienil, podpálil ho a pobúral jeho domy. Diabol sa vo svojej pýche chcel rovnať Bohu (Iz 14,13-14) z čoho je jasne koho sluhom bol Antiochus a ako mu bude podobný Antikrist, ktorý sa bude prezentovať láskou a pokojom (2Kor 11,14-15).
Chrám a zázraky Antikrista
Vľavo sú vyobrazení umučení a zabití kresťania, ktorých popravili nasledovníci Antikrista. O znameniach konca sveta Ježiš hovoril: „…vás vydajú na mučenie, budú vás zabíjať, a všetky národy vás budú nenávidieť pre moje meno“ (Mt 24,9).
Chrám, vpravo hore v bramantskom štýle, je symbolom Jeruzalema. V strede vidno vzkriesenie mŕtveho prostredníctvom účinkovania Antikrista. Vpravo od nich zasa sťatie Henocha a Eliáša.
Podľa sv. Mechtildy z Hackebornu sa Henoch a Eliáš zjavia ako kazatelia v posledných časoch hrôzy, kedy väčšina dobrých ľudí už pomrela ako mučenici a dlhy čas budú utešovať ľudí. Henoch a Eliáš budú hovoriť ľuďom kým v skutočnosti je Antikrist akouže silou to robí svoje zázraky, akým spôsobom prišiel na svet a aký bude jeho koniec. Odkryjú ľuďom Antikristove diabolské triky a mnoho mužov a žien sa obráti.
Antikrist ich kvôli tomu odsúdi na smrť. Za Antikristom dominikánsky mních vysvetľuje časti Písma, ktoré sa týkajú konca sveta (Mt 24; 25,31-46; 2Sol1,5-10; 2Tim 3,1-9; 1Jn 2,18-27).
Ďalej vidieť vzkriesenie mŕtveho prostredníctvom Antikrista. V Druhom liste Solúnčanom Pavol píše: „Potom sa zjaví ten zločinec, … príde pôsobením satana so všetkou mocou, znameniami a klamnými zázrakmi“ (2 Sol 2, 8 -9).
Hore je zobrazený Antikristov pád Archanjel Michal udiera odporného falošného mesiáša mečom božskej spravodlivosti, ktorý padá z výšav zasiahnutý bleskom. Z neba sa valí zlatý oheň a ničí Antikristových zlých nasledovníkov. Antikrist spadne na zem a niekedy sa uvádza, že sa zem otvorí a Antikrist aj s ľudským telom spadne priamo do pekelných ohňov.
Záver
Nech je tento obraz Antikrista od Luca Signorelliho výzvou, aby sme sa chránili Antikristovho ducha, teda ducha, ktorý je proti Kristovi. Niekedy sa môže stať, že svojim zlým správaním sa môžeme stať nástrojmi Zlého Ducha a to najmä vtedy, keď náš život nie je v súlade s evanjeliom a kresťanskou láskou k blížnemu.
V Biblii sa píše, že „celý svet je v moci Zlého“ (1Jn 5,19), z čoho je zrejmé, že diabol ma na ľudí veľmi silný vplyv. Ak nežijeme podľa Ducha Svätého môže sa ľahko stať, že postupne v nás vychladne kresťanská láska a prestaneme zmýšľať ako Kristus (Flp 2,5).
Ježiš povedal svojim učeníkom: „Dajte si pozor, aby vás niekto nezviedol. Lebo prídu mnohí v mojom mene a budú hovoriť: »Ja som Mesiáš.« A mnohých zvedú.“ (Mt 24,4-24).
Antikrist so svojou Anticirkvou, nikdy nevyhrá, hoci Cirkev bude čeliť ťažkým časom.
Ježiš zničí Antikrista „dychom svojich úst“ (porov. 2Sol 2,8). Z obrazu je vidieť veľmi zlu atmosféru z účinkovania Antikrista. Nemusíme mať obavy z budúceho príchodu Antikrista lebo Ježiš povedal: „Knieža sveta nado mnou nemá nijakú moc“ (Jn14,30). „Všetci vás budú nenávidieť pre moje meno. Ale kto vytrvá do konca, bude spasený“ (Mt10,22).
Nikdy nezabudnime na to, že Ježiš Kristus sľúbil, že nás neopusti: „A hľa, ja som s vami po všetky dní až do skončenia sveta“ (Mt 28, 20).
Zdroj:
Obrázok Kázanie Antikrista Luca Signorelliho:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Preaching_of_the_Antichrist
Zdroj:
Posledný cieľ človeka a sveta. Časopis Sväté písmo pre každého číslo 10, 2002, 2. ročník, s. 26-29. Vydavateľstvo Don Bosco Bratislava
Použitá literatúra:
Nový Zákon s komentármi a margináliami Jeruzalemskej Biblie. Vydavateľstvo Dobra kniha Trnava, 2008


Žiadna antikrist neexistuje. ...
Celá debata | RSS tejto debaty