Zamyslenie Žalm 2
Druhy žalm je mesiášsky. A nie náhodou nasleduje po žalme, ktorý ma na zreteli lásku k zákonu. Podstatou starozákonného náboženstva bolo práve toto dvoje: láska k zákonu a nadej i viera v Mesiáša. Žalm je takisto bez titulu, ale zo Sk 4,25 vysvitá, že jeho autorom je Dávid. Prorocky a mesiášsky charakter tohto žalmu viac ráz vyzdvihujú novozákonní inšpirovaní autori: Sk 4,25-28; 13,33; Rim 1,4; Hebr 1,5; 5,5; Zjv 12,5; 19,15 atď., židovská a kresťanská tradícia.
vv.1-3: „Prečo sa búria pohania? Prečo národy snujú planý daromne? Povstávajú pozemskí králi a vladári sa spolčujú proti Pánovi a proti jeho pomazanému: ”Rozbime ich okovy a ich jarmo zhoďme zo seba!” – Sväté písmo k 2.veršu uvádza poznámku: Pán, hebr. Jahve, je pomenovanie Boha v jeho otcovskom vzťahu k vyvolenému národu. Pomazaný, Kristus, hebr. mâšiach, znamená prisľúbeného Mesiáša, ktorý bude mať hodnosť kráľovskú a kňazskú. Vysvetlenie tohto verša podávajú Sk 4,27, kde sa hovorí, že proti Ježišovi, Božiemu Synovi a Pomazanému, spolčili sa Herodes s Pilátom a pohanské národy aj izraelské kmene.
v.4: „Ten, čo na nebesiach prebýva, sa im vysmieva; Pán ich privedie na posmech.”
„sa im vysmieva” – tento antropomorfizmus (pripisovanie ľudských vlastnosti a spôsobov Bohu) treba chápať ako metaforu.
vv.5-6: „Raz na nich rozhorčene zavolá a svojim hnevom ich vydesí: Veď ja som ustanovil svojho kráľa na svojom svätom vrchu Sione!”
„Vrch Sion” – symbolizuje jeruzalemsky chrám aj mesto Jeruzalem a vyvolený národ (Zach 8,3; Hebr 12,22). Sion bol juhovýchodný (podľa iných juhozápadný) vŕšok starého Jeruzalema, ktorý dobil Dávid z rúk Jebuzejcov (2 Sam 5,6-8). Vrch Sion sa považuje za sídlo Boha a Mesiáša (Ž 9,12), vola sa svätým, lebo tam preniesli archu zmluvy. Jebuzejci boli kanaánsky národ , pochádzali od Chamovho syna Kanaána (Gn 10,16).
v.7: „Zvestujem Pánovo rozhodnutie: Pán mi povedal: Ty si môj syn. Ja som ťa dnes splodil.” – Sväté písmo k 7.veršu uvádza poznámku: V tretej strofe už sám Mesiáš hovorí a oznamuje Pánovo rozhodnutie, ktorým je ustanovený za univerzálneho Kráľa. Najprv vyhlasuje svoje večne zrodenie. Pán mi povedal. Pán – Jahve, ide výslovne o Boha, ktorý hovorí Mesiášovi: Ty si môj syn. Ja som ťa dnes splodil. Tu nejde o adoptívne synovstvo, ale o prirodzený zrod. ”Dnes”, t.j. od večnosti; u Boha niet nijakej minulosti ani budúcnosti, ale stále trvanie, ustavičná prítomnosť. Splodil ho duchovne, tým, že sám seba od večnosti čo najdokonalejšie poznáva a tomu poznaniu dáva vyraz – je nim Božie slovo (Hebr 1,5).
vv.8-9: „Žiadaj si odo mňa a dám ti do dedičstva národy a do vlastníctva celu zem. Budeš nad nimi panovať žezlom železným a rozbiješ ich jak hrnce hlinene.”
„dám ti do dedičstva národy” – Tomuto synovi, ktorý sa stal človekom pre spásu ľudstva, Boh prisľubuje panstvo nad národmi a zemskými končinami, teda moc bezvýhradnú. Plne uskutočnenie tohto proroctva bude v Cirkvi, ktorú Mesiáš založí, a časy pred koncom sveta ukážu plnosť pravdy týchto slov (Zjv 2,25-27).
vv.10-11: „A teraz, králi, pochopte; dajte si povedať, pozemskí vladári. V bázni slúžte Pánovi a s chvením sa mu klaňajte.”
„V bázni slúžte Pánovi” – Jediným najvyšším kráľom celej zeme je Pán, lebo jemu patri cela zem. Pozemskí králi sú iba správcovia a majú s pokorou uznať, že nad nimi je Pán, ktorému majú slúžiť.
v.12: „Podvoľte sa zákonu: žeby sa nerozhneval a vy by ste zahynuli na ceste, lebo sa rýchlo rozhorčí. Šťastní sú všetci, čo sa spoliehajú na neho.”
„Šťastní sú všetci, čo sa spoliehajú na neho” – Mesiáš je kráľom všetkých národov a šťastní sú, tí čo sa na neho spoliehajú, čo mu dôverujú a sú poslušní Pánovmu zákonu o ktorom sa hovorí v 1. žalme. Žalmy 1 a 2 tvoria úvod do celého Žaltára. Môžeme si všimnúť posolstvo 1. Žalmu, ktoré nás pozýva rozjímať nad Pánovým zákonom a 2. Žalm upriamuje pozornosť na Mesiáša, ktorý je kráľom všetkých národov a ktorého všetci králi majú uznať za svojho Pána. Toto môže byť aj naša cesta viery čítať a rozjímať Božie slovo a dôverovať a v bázni slúžiť nášmu Pánovi, ktorý je kráľom celej zeme.
Otázky na zamyslenie
– Aký je môj vzťah k Bohu?
– Uznávam Ježiša ako svojho Pána a Mesiáša?
– Chválim a oslavujem Pána v modlitbe?
– Čo ma v žalme oslovilo?
Celá debata | RSS tejto debaty